Stilen er klassisk, tidløs og preppy, med en fargepalett tilsvarende den du finner på den franske Middelhavskysten. Maritime farger i blått, hvitt og rødt. Plachtbrødrenes varemerke var en komfortabel og enkel stil, men klærne skulle alltid ha en perfekt passform. De lagde klær som skulle passe både på jobben og i båten, så vel som på tennisbanen.


Stilen kalles gjerne ”preppy”, og blir kanskje sett på som en litt overfladisk, sossete stil, men Jean Paul har et slektstre, en arv og historie som oser av autentisitet og funksjonalitet.

Et solid fundament hos Jean Paul hviler på den såkalte preppy-stilen, som har sin bakgrunn i amerikanske preparatory schools; kostskoler der unge overklassebarn forberedte seg på å komme inn på et av de prestisjetunge nord-østkyst universitetene – de såkalte Ivy League-universitetene.

 

Ivy League-stilen (som den fortsatt ble kalt) hadde en enorm popularitet på 50- og 60-tallet på campuser i USA, og chinos, button down-skjorter og weejuns (eller penny loafers) var standardantrekket. Som en moderne og enkel stil passet den imidlertid godt inn i tidsbildet, og var også populær som fritidsantrekk for ”The grey flannel men” vi kjenner fra Mad Men, og for skuespillere og jazzmusikere, som spredte stilen også til Europa.

Som en klesstil opprinnelig brukt på prep schools og de bedre universitetene, er stilen også svært sporty. Sport sto selvsagt sentralt både på skolene og i fritiden, og klærne skulle også passe til en runde fotball mellom forelesningene. De mest klassiske idrettene var polo, tennis, seiling, roing og fotball, noe de mest klassiske plaggene også bærer preg av. Preppy idretter kjennetegnes gjerne av at man kan ”leke seg” med dem, uten større anstrengelser.

 

Seiling og det maritime er ikke bare noe som hørte den amerikanske østkysten til, og det er her den andre slektsgrenen til Jean Paul kommer inn.

 

 

 

Det aller mest klassiske plagget er utvilsomt den franske stripete seilgenseren. Den ble opprinnelig brukt av løkselgere fra Bretagne, for å ha et plagg som gjorde dem lett gjenkjennelige på god avstand. Senere ble den brukt av fiskere (da i tettstrikket ull) og som et tradisjonelt plagg i marinen. I 1917 ble den ”plukket opp” av Coco Chanel, som et enkelt og stilig plagg for kvinner. Den stripete seilgenseren har siden gått sin seiersgang over hele kloden, og i alle miljøer; fra det mest preppy til det mest rocka.

 

Den tredje slektsgrenen til Jean Paul er en fransk-norsk alpingren inspirert av elegant og særpreget vintermote fra de franske alpene, og klassiske plagg fra de store norske skitradisjonene.  

1952 var ikke bare året Per Placht ble født, men også året Norge arrangerte de VI Olympiske Vinterleker i Oslo. Hva var mer naturlig enn å trekke de stilrene linjene fra klassiske norske vinterklær inn i Jean Paul-merket? Dette er grunnen til at du fortsatt ser plagg fra Jean Paul med 1952 brodert eller trykket på.

 

På samme måte som den klassiske Tradstilen kan sies å være anti-mote
av rang, kan man hevde at ”vår” stilretning også er en form for anti-mote. Innenfor tilnærmet samme rammer og klesplagg kommer det hvert år ut nye variasjoner, og gamle variasjoner kommer til sin rett  igjen. Ser man på bilder fra 60-tallets amerikanske universiteter, kjenner man igjen alle elementene som var populære på ’80-tallet, og som vi ser på gaten i dag også.

 

På samme tid ser man at det vi kaller preppy hele tiden har utviklet seg; hvordan kule jazzmusikere gjorde en tradisjonell stil ”kul”, hvordan engelske mods hentet mange av elementene og gjorde det til sin egen stil, og hvordan japanske moteskapere i dag henter inspirasjon fra gaten til å dra stilen langt ut.

Slik er det også med Jean Paul; plaggene fra 1980 er ikke de samme som plaggene i dag, men de har mye til felles i sitt opphav, i sin tilpasning til omgivelsene, og sin trofasthet mot det avslappede, sporty og enkle, men
likevel velkledde.